Tot ce trebuie să știi despre listarea UiPath: 5 lucruri care-ți arată că are viitorul în mâini
„Salut, suntem UiPath. Facem roboți pentru ca oamenii să nu fie roboți” – e sloganul UiPath, prima companie românească ce s-a listat la Bursa din New York. Pare, totodată, să fie direcția viitorului.
În urmă cu câțiva ani, presa din România prezenta știrea potrivit căreia UiPath a devenit primul unicorn românesc. Ajunsese să atingă valoarea de 1 miliard de dolari, iar fondatorul companiei, Daniel Dines, a intrat în atenția tuturor. Există voci care cred că e forțat să spui că UiPath e o companie românească.
E adevărat că a fost fondată în România, că e condusă de un român și că a avut primul sediu într-un apartament din București. Dar lucrurile au avansat accelerat.
Sediul principal e în Statele Unite, acolo de unde mulți cred că se dă ora exactă în tehnologie. Dines a știut asta încă de la început.
Ritmul în care a crescut compania e spectaculos și momentul listării la Bursa din New York, cea mai mare din lume, a venit inevitabil.
Succesul, confirmat odată cu listarea pe Bursa de la New York
UiPath a vândut 23,89 milioane de acțiuni la un preţ de 56 dolari per acţiune. În urma acestei IPO – Ofertă Publică Inițială, compania a fost evaluată la la 29 de miliarde de dolari. A adunat, așadar, peste 1,3 miliarde de dolari. După prima zi de tranzacționare, lucrurile au mers și mai bine.
Acțiunile, regăsite sub simbolul „PATH”, au plecat de la prețul de 56 de dolari și au urcat până la 70 de dolari. La sfârșitul sesiunii, valoarea era de 69 de dolari – adică o valoare de piață a companiei de 37,7 miliarde de dolari, peste cea estimată – de 35 de miliarde de dolari.
UiPath pare să fi venit cu pariul corect: a mizat pe inteligență artificială, automatizare, robotizare software. Adică fix tehnologiile de care au nevoie, de fapt, toate afacerile care vor să se mențină pe piață. Digitalizarea e cheia în orice domeniu, iar Dines a intuit asta de mulți ani.
„Platforma noastră valorifică puterea inteligenței artificiale, viziunea bazată pe computer pentru a permite roboților noștri software să efectueze o gamă largă de acțiuni așa cum ar face-o un om atunci când execută diverse activități. Acestea includ, dar nu se limitează la: conectarea la aplicații, extragerea informațiilor din documente, mutarea folderelor, completarea formularelor și actualizarea câmpurilor și bazelor de date informative.”
UiPath în documentele depuse la SEC
UiPath, pași mici în direcția corectă
Compania avea în plan să se listeze la Bursa de la New York mai devreme, mai exact pe 26 martie. Ar fi vrut să atragă nu mai puțin de 1 miliard de dolari de la investitorii privați. Doar că și-a abandonat planurile, după ce a văzut că și alte companii se pregătesc de IPO.
Printre acestea se numără Squarespace, Coinbase și Palantir Technologies. A preferat să aștepte, tocmai pentru ca atenția investitorilor să nu fie atrasă în mai multe părți. Și așteptarea s-a dovedit a fi o idee cum nu se poate mai bună.
Printre cei care au subscris la oferta UiPath se numără fonduri mari de investiții deținute de Morgan Stanley, J.P. Morgan, B of A Securities, Credit Suisse, Barclays și Wells Fargo Securities. A fost, așadar, o listare cu un succes răsunător.
Iată 5 lucruri pe care ar trebui să le știi despre UiPath.
O companie „modestă” cu o expansiune extrem de rapidă
Daniel Dines, CEO UiPath, a insistat întotdeauna că afacerea pe care o conduce țintește sus, dar vrea să aibă o atitudine modestă, nu una agresivă. Scopul a fost ca toți pașii făcuți să fie adaptați în funcție de nevoile clienților. Iar printre clienții s-au regăsit imediat nume mari precum CIA, Uber, Duracell şi Swiss Re.
Dines a plecat dintr-un apartament din București, unde înființa prima sa companie – Deskover – în 2005. Lucrau acolo 10 oameni. Șase ani mai târziu, CEO-ul se muta în Statele Unite și de acolo a început expansiunea.
„Pentru cineva care, la 20 de ani, ajungea în SUA din Europa, a fost o mare provocare să mă adaptez la viaţa din State, chiar dacă din punct de vedere profesional experienţa mea la Microsoft a fost una grozavă.”
Daniel Dines
În loc să se concetreze pe o singură piață, modelul de business al UiPath a fost altul. Compania a căutat să se extindă rapid și simultan pe mai multe piețe și așa a adunat clienți din SUA, Europa și Asia. Iar creșterea a fost rapidă.
De la o valoare de piață de 17 miliarde de dolari în 2020, compania a urcat acum la peste 30 de miliarde. Sunt șanse mari să-și dubleze valoarea foarte curând.
Aproape toată puterea, în mâinile CEO-ului
E important de spus că Daniel Dines continuă să aibă un cuvânt greu de spus în companie și după IPO. Fondurile de investiții nu au foarte mare putere de vot în cadrul deciziilor care se iau.
Dines deţine toate acţiunile Clasa B de la UiPath, care îi conferă câte 35 de drepturi de vot fiecare, comparativ cu un singur drept de vot pentru acţiunile Clasa A. Potrivit documentaţiei de listare, Dines va continua să controleze UiPath şi după IPO, operaţiune cu prilejul căreia a vândut acţiuni în valoare de aproximativ 75 de milioane de dolari.
Matematic, lucrurile stau cam așa: Dines deține toate acțiunile de clasă B și 6,5% din cele de clasă A – are, așadar, peste 88% din puterea de vot.
Următoarea companie care are o oarecare putere de decizie este Accel, care deține participație în UiPath încă din 2017 și a mai cumpărat 24% din acțiunile de clasă A. Asta înseamnă cam 3,1% din puterea de vot. Pe locul al treilea se află Earlybird Management, cu 1,2% din voturi, scrie MarketWatch.
„La un anumit moment trebuie să devii o companie publică pentru a le permite angajaţilor tăi să obţină mai multă lichiditate să le oferi opţiuni cu acţiuni. Suntem aproape de acest punct.”
Daniel Dines
Iată că se întâmplă.
Cheltuieli mai mari decât încasările
Modelul UiPath se bazează pe cheltuieli masive pentru cercetare și dezvoltare. Pentru anul fiscal 2021, compania și-a propus venituri de peste 600 de milioane de dolari și pierderi de aproximativ 92 de milioane. Prin comparație, în 2020 lucrurile arătau așa: venituri – 336 de milioane de dolari, pierderi – 520 de milioane de dolari.
E clar că Dines vrea acum să reducă pierderile și să crească mai mult veniturile.
Dacă veniturile vor crește în 2021 cu peste 80%, atunci costurile cu vânzările și partea de marketing vor fi reduse cu peste 20%, cele pentru cercetare și dezvoltare cu 16%, iar alte cheltuieli administrative cu 10 procente.
Fără creșteri de capital, deocamdată — UiPath nu mai are în plan să aducă finanțări prea curând. Dacă listarea i-a adus peste 1,3 miliarde de dolari, la care se adaugă cele aproape 360 de milioane de dolari aflate deja în companie la 31 ianuarie, atunci lucrurile par să se fi așezat pentru moment.
Pandemia a crescut numărul clienților UiPath
Pandemia de coronavirus a accelerat planurile de automatizare pentru multe companii. Iar acest lucru înseamnă pentru UiPath creșterea bazei de clienți. La 31 ianuarie, compania arăta că are aproximativ 8.000 de clienți, 63% dintre ei fiind companii aflate în topul Fortune Global 500.
Printre ei se numără Adobe, Chevron, Chipotle Mexican Grill și Uber.
În 2018, spre exemplu, compania număra doar 700 și ceva de clienți. E clar că 2020 a fost anul în care compania a reușit să ofere soluții pe bază de software și roboți celor care au căutat să se automatizeze. Creșterea ar fi undeva la 33% pe parcursul lunilor marcate de criza sanitară.
Iar analiștii mai observă ceva.
Baza de clienți e atât de mare, încât, dacă unul dintre ei, indiferent cât de mare e, decide să rupă colaborarea, veniturile companiei nu-s semnificativ afectate. Niciunul dintre clienți nu e responsabil de mai mult de 10% din veniturile companiei.
UiPath are un mare avantaj — le oferă clienților săi soluții pentru a-și reduce costurile și pentru a deveni și mai competitivi în piață. Iar asta se poate face numai cu ajutorul noilor tehnologii. E posibil să mai auzi multă vreme de aici încolo de UiPath.
E, cum spuneam, o companie pornită din România, condusă de un român, dar crescută în afara țării. Ne putem lăuda cu prima companie românească ce a fost listată la Bursa de la New York. Dar meritul este fix al oamenilor din spatele ei, nicidecum al țării.
„Să începi o companie dintr-un loc mic fără o piaţă îţi oferă un avantaj ascuns: te obligă să gândeşti global încă din prima zi.”
Daniel Dines, CEO UiPath